آموزش

سفته الکترونیک چیست؟ چگونه سفته الکترونیک دریافت کنیم؟

با پیشرفت تکنولوژی و زیرساخت های بانکی کشور، تضامین بانکی هم دچار تغییرات زیادی شده اند، سفته ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند به طوریکه امروزه نیاز نیست برای خرید سفته کاغذی به بانک مراجعه کنید، بلکه با داشتن گواهی امضای دیجیتال قادر خواهید بود به صورت آنلاین و در هر مکانی اقدام به دریافت سفته الکترونیک نمایید، اگر درمورد سفته الکترونیک و نحوه دریافت آن دچار ابهام هستید! کافیست مقاله امروز نئووام را دنبال کنید، با ما همراه باشید.

سفته الکترونیک چیست؟

سفته الکترونیکی یک سند تعهد دیجیتال است که به موجب آن صادر کننده متعهد می شود که در تاریخ معین، مبلغ مشخصی را به گیرنده (اعم از حقیقی یا حقوقی) پرداخت کند. این نوع سفته جایگزینی نوین برای سفته های کاغذی سنتی محسوب می‌شود و مزایای متعددی را به همراه دارد.


مزایای سفته الکترونیکی:

1. امنیت: سفته های الکترونیکی با استفاده از امضای دیجیتال و رمزنگاری محافظت می شوند که جعل و سوء استفاده از آنها را بسیار دشوار می کند.
2. کارایی: صدور و انتقال سفته های الکترونیکی به طور قابل توجهی سریعتر و آسان تر از سفته های کاغذی است.
3. کاهش هزینه ها: صدور سفته های الکترونیکی نیاز به کاغذ، چاپ و حمل و نقل را از بین می برد که به نوبه خود باعث کاهش هزینه ها می شود.
4. سازگاری با محیط زیست: سفته های الکترونیکی به حفظ محیط زیست کمک می کنند زیرا نیازی به استفاده از کاغذ نیست.
5. قابلیت پیگیری: سفته های الکترونیکی به راحتی قابل ردیابی و پیگیری هستند که می تواند در صورت بروز اختلاف مفید باشد.

گواهی امضای دیجیتال چیست؟

اولین گام جهت سندیت بخشی به معاملات و اطلاعات الکترونیک دریافت گواهی امضای دیجیتال است، این امضا یک تکنیک مبتنی بر رمزنگاری بوده که بر معاملات تجاری در بستر اینترنت اعتبار می بخشد.

جهت دریافت امضای دیجیتال باید اپلیکیشن تلفن همراه مورد نظر را نصب کنید تا نرم افزار مورد استفاده در اپلیکیشن، گوشی شما را تبدیل به یک توکن سخت افزاری نماید و به راحتی بتوانید از این امضا در معاملات خود استفاده نمایید.

دریافت گواهی امضای الکترونیک برای صدور سفته الکترونیک ضروریست و از طریق لینک زیر می توانید به نصب آن اقدام کنید.

اپلیکیشن تلفن همراه:

لینک: https://pki.co.ir/download/mkeyone/AyandehSign.apk


موارد استفاده از سفته الکترونیکی:
سفته های الکترونیکی می توانند برای موارد مختلفی از جمله:
1. تضمین تعهدات: به عنوان مثال، می توان از سفته الکترونیک برای تضمین پرداخت وام یا اجاره استفاده کرد.
2. معاملات تجاری: می توان از سفته الکترونیک برای تضمین حسن انجام تعهدات در معاملات تجاری استفاده کرد.
3. ضمانت: می توان از سفته الکترونیک به عنوان ضمانت در مناقصات و مزایده ها استفاده کرد.


قوانین و مقررات مربوط به سفته الکترونیکی:
قانون صدور چک و سفته مصوب سال 1355 مبنای قانونی صدور و استفاده از سفته در ایران است. با این حال، آیین نامه اجرایی نحوه صدور و پرداخت سفته الکترونیک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1398 به منظور ساماندهی به صدور و استفاده از سفته های الکترونیک ابلاغ شده است.

 
نکاتی در خصوص سفته الکترونیک:
1. برای صدور سفته الکترونیک نیاز به گواهی امضای دیجیتال دارید.
2. سفته های الکترونیکی پس از صدور قابل انتقال به افراد دیگر هستند.
3. در صورت سررسید سفته و عدم پرداخت توسط صادر کننده، دارنده سفته می تواند از طریق مراجع قانونی نسبت به وصول مطالبات خود اقدام کند.

دریافت سفته الکترونیک

برای صدور سفته الکترونیکی، باید به یکی از سامانه های صدور سفته الکترونیکی بانکی یا پلتفرم های معتبر ارائه دهنده این خدمت مراجعه کنید. در این سامانه ها، پس از احراز هویت و طی مراحل لازم، می توانید نسبت به صدور سفته الکترونیکی با ذکر مبلغ، تاریخ سررسید و مشخصات گیرنده اقدام کنید.

تاکنون دو بانک در کشور قادر به صدور سفته الکترونیک می باشند اما نئووام به عنوان اولین پلتفرم تامین مالی فرد به فرد از سامانه برات و سفته الکترونیک بانک آینده جهت پیشبرد معاملات خود بهره می برد، بنابراین درصورتیکه تمایل به اخذ وام از نئووام دارید باید از طریق سامانه برات بانک آینده اقدام به دریافت سفته الکترونیک نمایید.

لینک سامانه:

https://ba24.ir/services/safte

جهت مطالعه بیشتر: لینک به مقاله دریافت وام

جمع بندی:

سفته الکترونیک یک جایگزین مناسب برای سفته های کاغذی است که به معاملات در بستر اینترنت اعتبار بخشیده و اطمینان خاطر را برای متقاضیان ایجاد میکند، این سفته با کمک امضای دیجیتال که یک توکن رمز نگاری شده است یک هویت دیجیتال برای شما ایجاد کرده تا بتوانید معاملات اینترنتی خود را انجام دهید. نئووام نیز به عنوان اولین پلتفرم تامین مالی فرد به فرد این امکان را فراهم کرده است تا متقاضیان وام از طریق سامانه برات بانک آینده سفته الکترونیک مورد نیاز خود را دریافت و درخواست وام خود را ثبت کنند، جهت کسب اطلاعات بیشتر کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا