اخبار

تحلیل مزایا و معایب صندوق های سرمایه گذاری

مزایا و معایب صندوق های سرمایه گذاری موضوع موردبحث ما در این مقاله از نئووام است که قصد داریم به مواردی مثل سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری و انواع آن، مزایا و معایب صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری در نئووام بپردازیم. با ما همراه باشید.

ضرورت سرمایه گذاری چیست؟

امروزه بدلیل مشکلات و چالش های اقتصادی افراد بدنبال مسیری هستند که بتوانند ثروت موجود خود را بیشتر کنند. اختصاص دادن مال و دارایی به منبعی که در آینده افزایش سود را بدنبال دارد سرمایه گذاری می گویند. افراد به دلایل مختلفی اقدام به سرمایه گذاری می کنند مثلا همانطور که گفته شد ممکن است بخواهند ثروت خود را بیشتر کنند، گاهی برای تامین مالی در آینده و مقابله با تورم و مشکلات پیش رو سرمایه گذاری می کنند و گاهی هم می خواهند درآمد غیرفعالی داشته باشند.

سرمایه گذاری یکی از مهم ترین ابزارها برای رشد مالی و تامین آینده اقتصادی است. با سرمایه گذاری می توانیم از منابع مالی خود به بهترین نحو استفاده کرده و به افزایش ثروت کمک کنیم.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق سرمایه گذاری یک نهاد مالی است که پول های جمع آوری شده از سرمایه گذاران مختلف را به دارایی هایی مثل سهام، اوراق قرضه و املاک اختصاص می دهد. هدف اصلی این صندوق ها افزایش سرمایه و کسب بازدهی برای سرمایه گذاران است.

صندوق های سرمایه گذاری معمولا توسط مدیران حرفه ای اداره می شود که با تحلیل بازار و انتخاب بهترین فرصت های سرمایه گذاری سعی می کنند به سرمایه گذاران سود برسانند. یکی از مزایای این صندوق ها تنوع در سرمایه گذاری است که می تواند ریسک را کاهش دهد.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دسته‌بندی های متفاوتی دارند که میزان عملکرد، نوع سرمایه گذاری و ریسک آن در هر کدام متفاوت است. در ادامه به انواع مختلف صندوق های سرمایه گذاری اشاره می کنیم:

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

در صندوق های درآمد ثابت تقریبا 90 % سرمایه افراد در سپرده های بانکی و اوراق مشارکت و درصد کمی هم در بورس سرمایه گذاری می شود و سود حاصل از این فعالیت‌ها ماهانه برای افراد واریز می شود.. سرمایه گذاری در این شرکت ها سود بالا و ریسک پایینی دارد. این صندوق ها معمولا بازدهی معقول و ثابتی را ارائه می دهند که می تواند برای افرادی که بدنبال درآمد ثابت هستند جذاب باشد.

صندوق سرمایه گذاری سهام

این صندوق ها  70 % دارایی خود را در سهام بورس سرمایه گذاری کرده و باقی آن صرف منابع دیگر می شود. صندوق های سهامی به افراد این امکان را می دهد که با خرید واحدهای صندوق در سبدی از سهام شرکت های مختلف سرمایه گذاری کنند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ها متوسط است و تقریبا 60 % از منابع در سهام و باقی در اوراق درآمد ثابت سرمایه گذاری می شود. نکته مهم اینجاست که سود ماهانه در این صندوق ها وجود ندارد.

صندوق سرمایه‌گذاری اهرم

در سرمایه گذاری با روش اهرمی امکان دریافت سود چند برابر وجود دارد. البته این نکته را باید مدنظر داشت که در صورت کم شدن دارایی صندوق، سرمایه گذاری چندبرابر ضرر می کند. در این صندوق‌ها سود چندبرابر و ریسک زیادی هم وجود دارد.

صندوق‌های سرمایه گذاری چه مزایا و معایبی دارند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مزایا و معایب زیادی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

مزایا

  • امکان سرمایه گذاری آسان و تضمینی وجود دارد.
  • مدت زمان سرمایه گذاری کوتاه است.
  • امکان مدیریت ریسک و سود تخصصی وجود دارد.
  • امکان سرمایه گذاری با سرمایه اندک وجود دارد.
  • وجود تیم حرفه ای متخصصین مالی باعث سهولت و اطمینان کار می شود.
  • امکان نقدشوندگی وجود دارد.

معایب

  1. سرمایه گذاری با واسطه است و نمی توان نظارتی بر روند سرمایه گذاری داشت.
  2. محدودیت در امر معاملات وجود دارد.
  3. بدلیل نقش واسطه سود دریافتی کمتر می شود.
  4. مجبور به پرداخت هزینه های بالایی صندوق هستید.
  5. در صندوق های سرمایه گذاری ریسک سرمایه گذاری وجود دارد.
  6. انتخاب صندوق مناسب برای سرمایه گذاری بدلیل تنوع زیاد دشوار است.

جمع بندی

در این مقاله از نئووام موضوع افزایش دارایی در صندوق های سرمایه گذاری را بررسی کردیم. صندوق های سرمایه گذاری ابزارهای مالی هستند که امکان سرمایه گذاری با دارایی های اندک را در اختیار افراد قرار می دهند. این صندوق ها معمولا توسط مدیران حرفه ای اداره می شوند که با تحلیل بازار و انتخاب بهترین موقعیت های سرمایه گذاری را در اختیار شما قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا